19/12

Idag tänkte jag bjuda er på smakprov ur den diktsamling jag gjorde för några år sedan. Plockade fram och läste igenom boken igår! Där fanns helt fruktansvärt dåliga dikter. Men också några guldkorn som jag fortfarande känner för. Jag har alltid satt ord på mina känslor på olika sätt. Dikterna här är 4-6 år gamla, och i jämförelse med vem jag var då är jag idag en stark & lycklig själ!

Tvivel
Jag blir så ledsen
när jag inte längre tycks vara så viktig

Jag blir så besviken
när du inte längre tycks vara ärlig

Jag blir så rädd
när jag börjar inse att det goda börjar nå sitt slut

Jag blir så förtvivlad
att jag redan tagit ut smärtan och förlusten i förväg

Om du bara visste hur otroligt dåligt jag mår
utav tanken att mista dig, älskling


Älska mig
Jag älskar dig högst på jorden
kan aldrig sluta tjata de tre vackra orden

Ett evigt liv tillsammans
kärlek in på midnattstimmarna

Lova mig att alltid finnas kvar
Så ska jag älska dig
tills du inte längre hör mina svar


Rädd
Det finns så mycket jag inte kan förstå
och hur jag än försöker fortsätter allting bara gå

Vill göra så mycket och förändra det som sker
men det jobbiga tycks ändå bara bli mer

Om jag visste hur jag skulle lösa det som händer
skulle jag göra så allting vänder

Men jag vet verkligen inte vad jag bör göra
kanske är problemen för stora att beröra?


Syskonkärlek
I vått och torrt
finns dom där
De är lika vackra
som söta små bär


En sorts kärlek
som aldrig dör
Syskonen är sådana
man lever för

Så vackra och
bara underbarast

Liksom när havet
är som klarast

Utan er vore livet
ingenting alls
Tack vare er finns
livet all sin glans


Tid
Tid är allt förflutet,
det som hände då
Tid är vad som händer,
vad vi synar på
Tid är är framtid,
allt kommande som sker
Tiden blir blotta minnen,
även allting som vi ger

Uppgiven
Jag är ditt helvete och din plåga
Är det verkligen min enda förmåga?
Kan jag verkligen vara så fruktansvärd
och så otroligt avskyvärd?


Jag gör allt för att du ska se mig
men försvinner i det som handlar om dig
Inte ens du har gett mig en chans
konstigt att jag inte får andras acceptans?


Alla dina hemska ord printas i min hjärna
aldrig sagt jag liknar en vacker tärna
Berkräftar och bekänner gör du inte heller
din egna överlevnad är det enda som gäller?


Jag ser ingen utväg från mitt helvete
livet här är mitt dödsarbete
Snart kommer jag att ge mig av
om du inte slutar ställa sådana orimliga krav?



Årstider
Så grann var aldrig solen
som då den tinade fram oss ur vinterkylan

Så härlig var aldrig sommaren
som när den svepte över oss all sin skönhet

Så färggrann var aldrig träden
som då naturen förberedde sig för vilan

Så vacker var aldrig snötäcket
som när de bäddade in oss i sitt kristallvita

Så underbara är årets alla tider
som pryder vår vardag med känsla


Någon
Jag trivs där någon är
Lever, lyssnar, finnns och är
Någon är mitt allt

Till dig
Hur långt borta
du än är
Vet jag
att du alltid
finns med mig här


Jag känner
dina trygga andetag
Allt som du är
gör mig
alldeles svag


Min kärlek den är
av de allra ädlaste slag
Och jag vill ge den
till dig
var eviga dag


Du är allt
som jag önskade
mig en gång
Hela mitt liv
är som en vacker
kärlekssång


Vem
Jag har nog aldrig
känt såhär
jag fårstår inte
vem du
egentligen är


Du döljer dig bakom
en mask
du tror vi inte ser
men vi ser den
bara mer när du ler


Många saker
som du gör
har du verkligen
ingenting för


Jag önskar vi stod
varandra lite närmre
men frågan är om jag
med dig
kanske mår ännu sämre?


Känner mig fortfarande krasslig! Brukar oftast vara förskonad mot sånt här! Halsen gör ont och jag låter som en karl. Hoppas att det ska gå över snart ;) Innat har jag drömt så otroligt roligt och rörigt. Kommer alltid ihåg mina drömmar, men med risk för att ni inte skulle förstå varken humorn eller det fina i drömmen håller jag den nog för mig själv! :) Nu ska jag ta och gå igenom duschen för att senare börja ta mig mot jobbet. Ikväll är det 13-22 som gäller. KRAM


Kommentarer
Postat av: Ida

Fina :)

Postat av: Linnea

Dom är så fina, och jag kan minnas vart i livet du var när du skrev dom. Du får verkligen fram känslan i dem, du liksom vänder ut och in på dig själv. Bra!
Ska nog ta och läsa lite mer i din diktbok, det var alldeles för längessen.
Kram på dig min sköna!

2006-12-20 @ 10:23:15
URL: http://linneaosd.blogg.se
Postat av: rumbaqueen

Vilka fina dikter.
Min favorit av dem är 'Syskonkärlek', den får mig att tänka på vad min lillebror betyder för mig.

2006-12-21 @ 08:07:25
URL: http://rumbaqueen.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback