31/07

Sitter på jobbet och tar ut några sista minuter rast. Den här datorn piper med jämna mellanrum.. Undrar just om den flyger i luften snart? Har iaf precis fått mig en banan. Tack för era inlägg om allergierna, kan ju vara bra att veta! Nötter äter jag inte sedan flera år och får väl se upp med kärnfrukterna lite grann framöver. Otroligt tråkigt, men..!

Vilket höstväder vi har idag! Augusti ska ju också vara en sommarmånad? Var iaf hur skönt som helst att bara få vara lugn imorse och jag hade gärna stannat inne i soffan även i eftermiddag. Här på jobbet går det ändå av bara farten, snart är denna dagen också slut och imorgon är jag faktiskt ledig. Ska fixa med en del som behöver bli gjort och sen måste jag komma ihåg att ringa veterinären. Kompis jamar (eller låter åtminstone) allt mer och det är väl lika bra att få operationen ur världen. Men visst gruvar jag mig en del. Kisse var ju såå dålig efteråt :/

Helena > Till veckan kommer jag! Tisdag kanske passar?

30/07

Sedan sist har jag insett att jag blir allergisk mot allt fler frukter. Vadan detta? Jag har aldrig vart allergisk mot någonting! För några år sedan uppdagades en pollenallergi, i fjol var det nektariner och nu både äpplen och körsbär också. Tur att jag får behålla mina bananer :)

På fredagen somnade jag tidigt. Den första arbetsveckan tog på! Inte för att det var mycket arbetsmässigt, jag var bara inte riktigt van att aktivera mig så hårt efter fyra veckors semester. I lördags kom Tommy hem och vi gick ut för att äta. Det blev mongolisk buffe på Great Eastern och sedan landade vi på O'learys. Det blev en lyckad kväll som medförde mindre aktivitet på söndagen. På söndagen avverkade vi filmen 'Natt på museet' som var både rolig och bra! En promenad klarade vi också av innan det var dax för sömn. Annica är på hemmaplan igen och jag fick surra med henne en del idag. Var riktigt kul eftersom hon vart norrut hela sin semester. På jobbet hann jag inte alls med det som skulle göras idag trots att jag imorse tyckte jag hade väldigt lite att göra. Men så är det ibland! Min bror är här nu och vi har ätit. Mitt kockande misslyckades, tyckte iaf jag. Han åt dock snällt och ligger nu i soffan och slöar framför Simpsons. Jag kör två snabba tvättar och sen ska jag ut i kvällssolen med T. En promenad eller lite minigolf kanske..

26/07

Har vart i Sävar och fått fina presenter och härlig jordgubbstårta som farmor gjort! Det har vart en bra dag. Telefonen har pipit konstant och gratulationerna har vart enormt många. Tack allesammans!

- - -

Bordet är klart! Här är bilder (vissa felvända, men äsch) från renoveringen! Inköpt på Myrorna för 300:-, slipat för hand på en balkong. Målat med häfter två varv och sedan lasyrbetsat två varv med en färg som hette Jarkanda. Sista bilden är det helt klart och på plats i mitt kök! Äntligen :)

Har precis kommit hem från kvällens dans på Baggböle. Date spelade. Jag har haft bättre danskvällar men den gick an och det har vart trevligt att få umgås med Angelinn ikväll! Jag har verkligen jobbat stenhårt på mitt köksbord och nu klockan halv två har jag målat tre av fyra varv! Det blir så fint :) När jag vaknar ska jag fixa med det allra sista varvet, sen hamnar det i köket. Delar med mig av steg-för-steg-bilder imorgon! Nu ska jag försöka somna.. och sedan vakna till min 22:a födelsedag i ordningen :)

24/07

Nu är det bara tandborstning kvar av denna dagen. Jag är så trött att jag nästan somnar stående! Jag vaknade när min bror åkte till jobbet strax efter sju imorse. Klev då upp för att tvätta och åkte sedan iväg för att fixa lite småsaker i T's lägenhet. Cyklade efter det vidare till Jysk för att ställa undan en spegel som naturligtvis var tillfälligt slut. Sen tog jag cykeln över ängarna och besökte Johanna i deras nya, fina lya. Innan jag hann hem ringde Angelinn så jag skyndade hem för middag innan hon kom förbi. Vi har smaskat i oss blåbärspaj och sett en film. Jag såg sedan Allsång på Skansen med fina Jöback och nu är det bara tandborstning kvar!

23/07

Ikväll har jag vart väldigt ambitiös. Jag fixade med min cykel, skruvade fast allt som tidigare vart löst. Inklusive styret. Sen åkte jag iväg och pantade alla tomflaskor som jag samlat på mig och passade även på att inhandla smör som vart en bristvara ända sedan förra veckan ;) Köpte även allt till bak, men orkade inte fixa med det idag. Slipade istället färdigt mitt köksbord och tog in det tillsvidare. Nu är det bara resten kvar.. Sen kom min bror och vi har flyttat på möblerna i mitt vardagsrum. Jag är inte riktigt säker på att det blev bra men jag orkar inte flytta tillbaka dem nu och dessutom är det hög tid för lillebror att sova!

- - -

Idag var första dagen på jobbet efter fyra veckors semester. Det blev lite till nattsömn då jag hela tiden trodde jag försovit mig. Ändå var jag rätt pigg vid femtiden när väckarklockan ringde. Med tanke på att jag är petigast i världen på jobbet så fanns såklart en del att peta i, men i det stora hela inte mer än att jag orkade fixa med det mesta av sånt redan idag. Plu-numren kom sakta men säkert tillbaka under loppet av dagen och borträknat att jag tappade ut ett gäng kilo fisk på golvet så gick resterande arbetssysslor fint.

Sitter här och inväntar min bror. Jag har ett gäng saker vi kan sysselsätta oss med ikväll om han bara har lust. Sofiorna på jobbet skulle ut och plocka blåbär och det kunde ju vara lite mysigt! Sen har jag pant i mängder, en cykel som behöver skruvas i och ett köksbord som fortfarande väntar på att bli färdigt. Jag hade (kanske) tänkt prova på att göra mosaik. Sen hade jag tänkt baka lite också.. Nu fick jag just veta att bror inte kommer än på några timmar så jag får välja själv vart jag börjar.. Hm?

Imorgon ska jag ta tag i resterande saker som jag inte hinner med idag. Plus tvätten och en sväng förbi hos T. På onsdag ska jag jobba förmiddag istället för kväll. Det blir troligen dans på kvällen eftersom det inte var någonting i Gräsmyr som tilltalade mig till helgen. Torsdag blev det som jag trodde att åka till Sävar efter jobbet. Och sen når vi helgen och då kommer förhoppningsvis T hem också.. :)

22/07

I torsdags åkte vi ned till Bredbyn för att ta vara på mina sista semesterdagar. Planerna var att stanna hos Tommys föräldrar till lördag och sedan bege oss ut i höga kusten tillsammans med Micke och Angelica. Vi fick tyvärr återbud om båtresan så vi fick hålla oss på fast land i stället. Jag har ändå haft fyra jättehärliga dagar där nere med bla loppisbesök, å-bad och grillfest med hans syskon. Idag har jag verkligen känt att jag inte vill åka hem och det kändes trist att sätta sig på bussen för att komma hem till en tom lägehet (undantag: katterna). Min semester är slut och det känns hur deppigt som helst, men jag vet också att det blir kul att träffa folket igen imorgon. Och sen vet jag också att jag är nöjd med den semester jag haft. Och att det är ju faktiskt fortfarande är sommar!

Bilder (av Annika) från utekvällen i tisdags 17/7!

Folk håller bra koll. Och visst är det så att det är min födelsedag på torsdag. Jag har däremot inte planerat för någon bjudning men ni är självklart välkommen om ni inte besvärar er med presenter och sånt. På torsdag träffar jag nog familjen, men ring om ni tänker titta förbi någon dag så ska jag se till att det finns fika :)

Mina planer v. 30
Fre 06.00-15.00, Dans?
Lör- Sön Ledig helg

19/07

Tänkte bara meddela att vi åker iväg idag. Det blir att ta vara på mina sista semesterdagar nere i Övikstrakterna. På lördag åker vi ut på vida vatten med Trysunda och Ulvön som mål. Jag kommer åter igen på söndag. Vi ses då!

Om du alltid går i någon annans fotspår, kommer du aldrig först

17/07

Jag fyller mina dagar väldigt väl och hinner inte riktigt med att blogga. Men ni ska få en kort rapport iaf :)

På söndagen så åkte vi ut till mina föräldrar i Ramsjön. Vi fick uppehåll hela kvällen och det var riktigt mysigt att vara där ett par timmar! Lillebror följde sedan med och sov här eftersom han skulle upp tidigt och jobba. Jag sov halvdåligt men som skönast på morgonkvisten. Tur var nog att T ringde och talade om vilket underbart väder som kommit till stan annars hade jag nog aldrig hunnit vara med om den solen. Gårdagen tillbringade vi på Nydala tills dess att himlen öppnade sig. Några härliga timmar på standen och ett dopp hann vi också med. På kvällen var vi bara hemma och gluttade på tvn som visade Dum, Dummare.

Imorse klev Tommy upp tidigare än jag, det är iofs inget ovanligt fenomen. Jag sover dåligt och drömmer rörigt, det beror ganska säkert på den ångest som allt mer kryper sig på.. På måndag är det dax igen och ett år tills nästa semester! :( Usch. Idag har vi iaf uträttat små ärenden och jag ska nu testa om de nya dammsugarpåsarna platsar i dammsugaren. Här är katthår överallt! Sen blir det lite middag innan jag ska försöka ta beslutet om det blir utgång eller icke.

13/07

Sådär. Då var man hemma igen efter en mysig stugvecka i Tommys hemtrakter. Vädret har kanske inte vart någon höjdare, men vi har haft det lugnt och skönt och jag har befunnit mig i något sorts komatillstånd. Det har vart otroligt skönt att komma bort och känna sig ledig på riktigt!

På måndagen när vi åkte stannade vi till i Bredbyn för att hämta lite saker och äta middag innan vi fortsatte vidare. Det blev en match alfapet och lite vin innan läggdax. På tisdagen åkte vi iväg till Junsele på marknad och åt sedan vid en sjö på vägen hem. Under kvällen fick jag kurs i fiskning men fick inga napp. På onsdagen kom föräldrarna förbi för att kapa ut ett träd vid stugan, vi åkte sedan på kvällen och hälsade på Örjan, Therese och lilla Alva. Dagen avslutade vi med ett bad i den 16-grader varma sjön. På torsdagen väcktes vi av att Nisse knackade på dörren, han anlände med lite saker och stannade på kaffe. Sen bar det ut på sjön med en rejäl matsäck och jag fick fiskar för glatta livet! Det blev många timmar på sjön innan vi klev i land, grillade fisken och fick oss en kvällsmacka. Imorse när vi vaknade plockade vi ihop för hemfärd och har för någon timme sedan kommit oss till Umeå. Det är nu 1½ vecka kvar att ta vara på och nästa helg bär det av nedöver igen för en båthelg med Micke och Angelica. Det blir ett gott avslut på denna semester.

09/07

I fredags gick vi på stan exakt hela dagen. Nästan iaf. Jag inhandlade faktiskt ingenting. Däremot fick jag mig ett fiskespö för veckans resa. Jag ska visst lära mig fiska och även om jag tar i fisk hela dagarna på jobbet tycker jag levande fisk är lite läskigt. Nåväl, det kanske är dax att övervinna det. På kvällen gjorde vi en nubbesallad som Tommy skulle bjuda sina arbetskamrater på under lördagens semesterfest. Den blev tydligen väldigt delikat :)

På lördagen gifte sig Sandra och Samuel i Sävar kyrka och efternamnet blev Bruze. Bröllop är helt enormt och vackert och det fanns en hel del blöta ögon i kyrkan, varav två var mina. Festen efteråt var också riktigt fin och välplanerad. Det fanns mat och gotta i mängder och lekar, tävlingar och sång från flera håll. Vals dansades också och slutligen kastades brudbuketten ut bland de ogifta kvinnor som fanns samlade..

När jag kom hem till stan igen, strax efter 22 ringde jag Annica. Och där var det fest. Jag bytte ut lite saker i min väska och vandrade ned till henne. En hellyckad spontanfest som slutade med utgång på Olles. Sov gjorde jag på Marieberg eftersom någon annan också vart ute och inte hållit reda på sina nycklar ;)

Söndagen blev en lugn och skön dag och middag på McD. Vi åkte sedan till Örsbäck eftersom Alva fyllde 5 år. Helena med familj var också där. Alva hade energi för en hel hop ungar och jag var alldeles slutkörd innan vi åkte därifrån. När det var dax för oss att åka och T gått ut frågade Alva vem jag hade med mig..  "Är ni ihop, kära och sånt?" Innan sängdax hyrde vi en mysig kärleksfilm och klämde i oss lite chirre.

Idag klev jag upp tidigt för att tvätta. Sen har jag pratat med mamma, Linnea och även grattat Lars i förskott. Nu ska jag ta tag i städning av lägenheten. Daniel ska bo här i veckan så jag ska göra det lite hemtrevligt för honom! Vi lämnar Umeå och åker ner mot Övik idag. Troligen blir vi borta till fredag om inte planerna ändras nånstans på vägen. Mottagningen sägs vara dålig men ni kan ju alltid testa att ringa så får vi se..

Lev väl

06/07

Igår åkte jag till Sävar på förmiddagen. Jag och T tog en lunch hemma på altanen i Sävar innan han åkte för att jobba. Pappa och Daniel kom hem och sen var det snabba puckar iväg upp mot Gumboda.

Det var riktigt trevligt att vara på tävlingen igår och även om en hel del bekymmer dök upp på vägen, så hör det till. Lillebror hade lite splittrade framgångar under början men gjorde både mig och pappa gråtfärdigt stolta när han vinner B-finalen och sedan plockar en tredjeplats i A-finalen :)

Hemma i stan var jag inte förrän klockan slog precis 00.00 och jag lovar att jag var helt knäckt. Skitigare har jag inte vart på länge, men efter en dusch slocknade jag som klubbad och även Daniel somnade innan jag ens hann säga godnatt. Han har åkt på jobbet nu på morgonen och jag ska göra mig klar för en sväng på stan. Till veckan bor Daniel här för att se över katterna och jag och Tommy åker söderut för att njuta av semester :)

05/07

Tomtebo är helt underbart såhär på sommartid. Jag har alltid velat bo här och jag trivs verkligen bra! Det tar två minuter max att ta sig ned till sol&bad och där har jag nu tillbringat de soliga dagarna denna vecka. Idag har det nästan vart olidligt varmt. Snilledraget att dessutom sväng om i en loge i fyra timmar ikväll resulterade i än mer värme och jag har nu precis kommit ur duschen. Det blev en rätt lyckad kväll måste jag säga men nu ska jag vila mig fram till dansveckan i Gräsmyr nästa vecka så det riktigt kliar i fötterna.

Imorgon åker jag till Sävar. Tänkte sola och få mat där innan jag tillsammans med far och bror åker till Gumboda. Lillebror ska tävla och jag vet att det är jag som kommer vara mest nervös. Jag måste alltid blunda. Det ska iaf bli väldigt roligt eftersom jag missat alla deras tävlingar även förra sommaren.

En kvällsmacka är det dax för nu. På återseende!

03/07

Jag var i Sävar igårkväll och lekte med Alva och träffade Hanna en sista sväng innan hon idag flyger tillbaka till storstan igen. Det blev massa bus och lek, middag, bubbling och Ice Age2 ännu en gång. 1½ vecka av semestern har nästan gått, men nu har sommarvärmen äntligen nått oss och jag njuter av varena sekund! På balkongen är det dynghett idag så jag var tvungen ta en kort paus från stekningen. Det blev en kort tur på city i förmiddags och ikväll blir det utgång på Rex :) Jag älskar impulsivitet. Sommarlivet är bra fantastiskt.

Imorgon blir det nog Baggböle på kvällen. Torsdag blir det folkrace i Gumboda vars lillebror ska tävla. Sen möter vi en ny helg.. På fredag är jag lite sugen på Holmön om det inte blåser så man får må dåligt resten av helgen.. På lördag gifter sig Sandra och Samuel i Sävar och på söndag fyller Alvis 5 år.

01/07

Jag vill verkligen njuta av utlandet en vecka under denna semester! Sol, värme, bad, god mat.. Någon som ska med? Jag är redo att packa och sticka precis närsomhelst. Eller iaf framåt helgen.